CARILAH ILMU SEBANYAKNYA..

Al-Kisah

Saturday, November 8, 2008

Alkisah, dalam sebuah kws pembinaan berbual-buallah 2 org buruh kasar sambil meluahkan perasaan yang terbuku di kalbu masing-masing. .


" kenapa ye.. kita hari2 kerja keras.angkat berat2..buat itu ini untuk siapkan bangunan ni tapi last2 kita tetap jugak miskin.. papa kedana. tapi cuba wak tengok bos kita tue.. tak payah kerja kuat..ta payah kena jemur matahari.. makan tido je tau sampai perut boroi.. tapi dia boleh jadik kaya raya..jutawan pulak tu... napa yee..?" abu bertanya kpd musa dengan penuh curious. Musa termangu dengan pertanyaan sahabat karibnya itu. fikirannya tumpul. dia juga tidak mampu menjelaskan secara teori mahupun secara analisis..kerana dia juga blur spt abu.


abu masih tidak berpuas hati sebelum mendapat penjelasan kepada persoalan mereka itu. abu nekad utk berjumpa bos personally. face 2 face. keesokannya, abu menanyakan soalan yg sama kepada bos mereka, Datuk Loo Phak (bukan nama sebenar). Dengan sombongnya Datuk L menjawab. "kamu tak intelligent. takder education". abu terkulat-kulat. "intelligent tue apa bos?".


Serta merta bos pun tumbuhla tanduknyer.. "nak tau apa benda intelligent tu ya.. mari sini.. dekat2.. " Bos pun menekapkan tapak tangannya ke dinding simen dalam ofis beliau seraya berkata kpd abu


" bila aku ckp tumbuk, awak tumbuk tangan saya nie skuat hati awak. sekuat yg boleh".. ok, 1,2,3.. tumbukk!!! apalagi c abu pun melepaskan tumbukan yg paling padu ala2 powr rangers.. malangnya sblum penumbuk abu sampai ke sasarannya, bos cepat2 menarik tangannya dari dinding tue...so, korang bayangkanlah. . apa jadi dengan penumbuk c abu... kesian dinding tu kena tumbuk kannn.. (belum abis laie nieh...) Dlm hati abu .." aiseyy.. aku dah dpt jwpannya..rupanya ituleh die mendenye intelligent tu" (sambil menahan kesakitan)


Keesokkannya abu berlari-lari anak menemui besfrennya, musa..


" awak tau.. aku dah dpt jawapannya.. bos dah kc tau aku smlam..napa kita miskin, kenapa dia kaya.. bos cakap kita tak intelligent" . sama spt abu, musa juga 1st time dgr perkataan "intelligent '. secara automatik, musa bertanye " amendenye intelijen tuh??" . abu tersenyum bangga.. "aku pun tak tau pd mulanya.mmm. takpalah. .. meh cni aku tunjuk... "


abu pandang kiri, kanan... tiada dinding nak letakkan tangan die...SO..

abu letakkan tangannya kat atas DAHI . " bila aku cakap" tumbuk", awak tumbuk sekuat hati atas tangan aku ni yaa.. ok sediaa..., 1,2,3, TUMBUK!!!


apalagi musa pun melepaskan tumbukan padu maut ke arah tangan abu yg diletakkan di atas dahinya sendiri. sblm tumbukan musa sempat mendarat abu menarik tangannya cepat2 dari dahinya sepertimana yg dilakukan boss tempoh hari... dan.......musa pun fahamlah apa itu intelligent. .abu koma.

0 comments: